31 maj 2022

Cinematisk color grading i Adobe Premiere Pro

Tutorial i color grading i Adobe Premiere Pro

Det här blogginlägget kommer att kretsa kring en liten filmsnutt på tre sekunder, som jag la ner en hel del arbete på inom color grading. Vet inte riktigt vad man säger på svenska, ”grejda” eller färglägga kanske?!

Råmaterial

Klippet kommer från ett film- och fotouppdrag jag gjorde åt Kombilotteriets kundtidning. De har ofta med små korta reportage om vinnare i deras lotteri och detta var ett sådant fall. Jag gjorde en kort intervju med några frågor blandat med lite klippbilder, s k ”B-roll”. Detta skulle användas i sociala medier. Vi tog även några stillbilder till den tryckta tidningen.

Materialet som levererades till kund gjorde jag ingen direkt avancerad color grading på utan använda bara Canons standard LUT med lite småjusteringar i kontrast och vitbalans.

Men jag såg en del potential att kunna göra något mer cinematiskt/filmiskt med materialet från en av scenerna, då damen som vunnit i lotteriet satt i sitt kök och löste korsord.

Så här ser en skärmdump från råmaterialet ut:

Jag filmade detta med en Canon EOS R5 och ett Canon RF 28-70 f2 på 70 mm brännvidd.

Kamerainställningar:
IBIS
1/50
f2.8
ISO100
AWB White priority
4K UHD 3840×2160
25 fps
ALL-I MP4
Clog
Color Matrix Neutral
Color space BT.709
Sharpness strength 0

Steg 1: Color grading

Det första jag gjorde var att sätta den ”look” på filmklippet jag ville ha. Min inspiration kom från en serie på Netflix som heter Ozark. Själva känslan och stilen i den serien är väldigt mörk med låg kontrast och en färgskala åt det gröna/kalla hållet. Dra i slidern nedan för att se före och efter råmaterialet direkt från kameran och ”min look”.

Alla justeringar gjordes i Lumetri color och så här ser de inställningarna ut:

Inställningar för color grading i Lumetri Color i Adobe Premiere Pro.

Steg 2: Color grading av hudtoner

En ordentlig color grading innebär inte att man bara lägger på ett filter och sen är det klart. Det handlar väldigt mycket om att isolera olika delar av ett klipp och göra separata justeringar.

Ett exempel på en välkänd ”look” inom film är ”teal & orange”, vilket innebär att man drar skuggor, mellantoner och högdagrar åt olika håll. Mellantoner och hudtoner får en färgton åt det orange hållet, medan bakgrund/skuggor/himmel får en ton åt det gröna/blåa/kalla hållet.

Ett typexempel på detta är Transformers-filmerna. I bilderna nedan så syns det tydligt att hudtonerna är dragna åt det orange hållet medan bakgrunden är dragen åt det gröna/blåa/kalla hållet. Så här ser inte filmen ut direkt från kameran utan detta är resultatet av color grading.

Så låt oss gå tillbaka till mitt case med damen som vunnit på lotteriet. Ett inspel här också förresten, är att jag aldrig skulle göra denna stil på color grading för detta jobb i fråga som slutleverans. Känslan/looken som jag har skapat med min color grading signalerar inte alls ”Yippie, jag har vunnit på lotteriet!” utan den här scenen är ”taken out of context”. Det jag ville skapa med min grading är mer en melankolisk/sorglig ton och känsla.

SÅ, nästa steg, som jag fick en hel del feedback kring från en bra Facebook-grupp inom filmskapande, är att ”ta tillbaka” hudtonerna. För de justeringar jag gjorde i steg 1 påverkar ju HELA bilden. För att göra detta så krävs det att man på ett eller annat sätt isolerar hudtonerna och gör separata justeringar för just dessa.

I mitt fall så gjorde jag manuell maskning av hudtonerna i Adobe Premiere Pro. Från den ”gröna” looken så behövde jag alltså ta tillbaka hudtonerna till en mer verklighetstrogen färg. Jag gjorde detta genom att kopiera mitt color gradade lager, göra maskningen av huden manuellt och på detta lager göra justeringarna för hudtonerna. detta gör man genom att gå några frames framåt åt gången, justera masken, gå framåt osv. Det blir aningen för detaljerat att beskriva i text exakt hur detta går till i Adobe Premiere, men videoklippet nedan visar hur masken för hudtonerna över dessa tre sekunder ser ut.

Maskning för hudtoner i Adobe Premiere Pro.

MEN, när man har satt en stil och känsla som går åt det gröna hållet, så blir det i min mening lite överdrivet i detta fall att göra hudtonerna 100% verklighetstrogna. Därför sänkte jag opaciteten på maskerna i hudtonslagret till 40%. Det skapade en lagom blandning av den gröna gradingen och de ”verkliga” hudtonerna, utan att göra att damens hudtoner såg ut som Hulkens.

I bilden nedan så syns skillnaden mellan ”looken” till vänster, där hela framen är påverkad så att säga, och efter att jag tagit tillbaka enbart hudtonerna till en något mer hudtonsrealistisk nivå men ändå behållit looken. I den högra bilden är hudtonerna inte alls lika gröna som resten av framen är.

Steg 3: Mörkare skuggsida

Detta ingrepp var ganska enkelt. För att skapa lite mer dynamik och kontrast samt bygga på den ”mörka” looken så la jag på en mask och mörkade ner skuggsidan till vänster i framen. Dra i slidern för att se skillnaden mellan steg 2 och steg 3. Den här skillnaden kan vara lite svår att se när det bara är skärmdumpar, den är ganska subtil.

Steg 4: Motljus

Här sker en av de största förändringarna som är lätt att se. Jag la på ett fejkat motljus. Detta är helt enkelt ett justeringslager i en färg som är ganska nära vit, lite varmvit, som har en stor, mjuk mask med mycket feather (1729 pixlar för att vara exakt) och satt i blandningsläget Lighter Color. Jag gjorde en mask path mellan endast två punkter för detta lager som var väldigt enkelt – jag placerade helt enkelt mitten av ”ljuskällan” där den naturliga ljuskällan var från fönstret i klippet. Så här ser det ut i Premiere:

Mask path för fejkat motljus i Adobe Premiere Pro.

Steg 5: Filmbrus

Jag kollade nyligen på Top Gun från 1987. Det som är så otroligt slående med filmer från 80-talet är filmbruset. Det bruset finns inte i digital film om man inte filmar på extremt höga ISO-tal. Så där kom en till inspirationskälla. Jag ville inte ha det ”digitalt och cleant” utan laddade ner ett klipp med filmbrus i 4K från Artgrid.io. När man lägger detta klipp i ett eget lager, väljer ett lämpligt blandningsläge, t ex Overlay, och drar ner opaciteten till 50% så får man nånting som ser ut så här:

Även denna ändring är ganska svår att se i detta blogginlägg, ganska subtil. Ett lager med brus/noise/grain hjälper också till att göra bandningar mindre synliga, som uppstår när man skapar en fejkad gradient så som jag gjorde i detta fallet.

Steg 6: Letterbox

Vad är film utan ”det svarta över och under”?? 😀 Jag har inte måttat in något standard-ratio här utan bara lagt på dessa ”bars” för att få känslan av ultrawide biofilm. Det gjorde jag genom att skapa två justeringslager med solid color i svart och sedan lägga på Crop-effekten och croppa 90% av bottom för den övre svarta ”baren” och 90% av top för den undre svarta ”baren”.

Här är skillnaden mellan föregående steg:

Slutresultat

Och för dig som har läst ända hit, så kunde du helt enkelt bara ha kollat på klippet nedan för en snabb sammanfattning på 30 sekunder 🙂 Men hoppas det var hjälpsamt och informativt!

Lämna en kommentar

There are currently no comments. Why don't you kick things off?